Het internet in normaal Nederlands

De WebVakman blog over HTML is nog maar kort in ontwikkeling. Heb je vragen of suggesties? Stuur ons dan even een berichtje.

Waarom zit er veel geld in de nieuwe top-level domeinnamen?

  • Plaatsgebonden domeinnamen zijn als het kopen van landgoed, je kunt het altijd blijven verhuren.
  • Wie niet op de hoogte is van de actuele ontwikkelingen kan zichzelf kwetsbaar maken op verschillende fronten.
  • De grootste verandering van het internet sinds het goede nieuws van het wereld wijde web.

De “Meantime Brewing Company” (een brouwerij in Londen) denkt dat het gebruiken van plaatsnamen in de nieuwe domeinnamen een erg goed idee is. Het betekent dat de brouwerij een nieuw webadres kan lanceren waarmee het veel geld denkt te kunnen verdienen: www.meantimebrewing.london

“De associatie met Londen zal erg goed zijn voor onze export” claimt directeur Nick Miller, die “instinctief” zegt te weten dat het een slimme zet is. “We zijn er trots op dat we uit Londen komen. Dat is waarom we deze domeinnaam willen” zegt hij, terwijl hij nog even vermeldt dat het aantal bezoekers van de brouwerij verdubbelde na een opmerkingen toename in marketing voor het ‘merk’ Londen tijdens de Olympische spelen in 2012.

Meantime is slechts een van de 200.000 midden- en kleinbedrijven die van plan zijn om een van de nieuwe domeinnamen te kopen als ze op 29 april 2014 beschikbaar komen.

Maar wat voor verschil kan een nieuw webadres nou echt maken?

Digitaal bezit

Tot op de dag van vandaag zijn we gewend geraakt aan een redelijk beperkt aantal generieke top-level domeinnamen (gTLDs) zoals .com, .nl, .net en .org. Maar het orgaan dat verantwoordelijk is voor het beheren van de webadressen, ‘the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (Icann)’, wil de keuze vergroten en innovatie stimuleren.

Advertentie

In februari 2013 meldde de organisatie al 1930 aanvragen voor nieuwe gTLDs, variërend van .sexy tot .sucks, terwijl veel bedrijven aanvragen voor hun eigen merknamen, zoals .ford en .fox hebben ingediend. Daar komt nog bij dat de gTLDs voor het eerst in verschillende talen (zoals Arabisch, Chinees en Russisch) worden vrijgegeven. Dat geeft bedrijven in opkomende markten de kans om miljoenen nieuwe klanten in hun eigen taal aan te spreken. Het heeft ongeveer vijf jaar geduurd voor het Icann programma van start kon gaan, maar de eerste top-level domeinnamen zijn inmiddels vrijgegeven en het komende jaar zal dit aantal snel groeien van 22 tot ver over de 1000.

Aram Atallah, hoofd van Icann’s internationale domeinnamen afdeling, wijst erop dat marketing teams zich “pas sinds drie of vier maanden” met de gesprekken zijn gaan bemoeien. Merken “zijn meer begaan geweest met de beveiliging van intellectuele eigendommen, maar nu worden deze domeinnamen als digitaal bezit gezien” zegt hij.

Dit wordt bevestigd door Rolf Larsen, een IT ondernemer en directeur van Dotgobal. Hij gelooft dat dit een kans is die maar een keer in je leven voorbij komt. Hij heeft veel van zijn eigen geld geïnvesteerd in een ambitieuze poging om zijn eigen top-level domein te kopen. Hij hoopt dat zijn domeinnaam een gewilde concurrent van .com zal worden.

Het is zeker geen goedkope investering geweest. De prijs van een aanmelding voor een top-level domein is $185000, – (bijna €135000, -) en degene die het aanmeldproces al hebben doorlopen zeggen dat de bijbehorende juridische en advieskosten de ware kosten dichter bij de 1 miljoen dollar (ongeveer €727000, -) brengen. Maar dhr. Larsen gelooft dat het de kosten meer dan waard is: “Het is alsof je een stuk land koopt. Je kan het voor altijd blijven verhuren”.

Het is zeer waarschijnlijk dat het opkopen van top-level domeinnamen snel het grote kapitaal aan zal trekken. Bedrijven als Domain Venture Partners stelt zich ten doel om 400 miljoen dollar op te halen om erin te investeren.

Op een kleinere schaal bieden nieuwe domeinnamen bedrijven een grotere keuze en differentiatie in een overvol marktsegment, met een grote verlaging van de prijzen voor secundaire domeinnamen. De prijs voor de domeinnaam van de Meantime brouwerij zal waarschijnlijk “minimaal” zijn zegt dhr. Miller, alhoewel hij dat pas zeker weet als de .londen domeinnamen eind april in de verkoop gaan.

Advertentie

De grootste verandering van het internet

David Green, hoofd van internationale digitale marketing bij KPMG, dat een aanvraag heeft ingediend voor .kpmg gelooft ook in de kracht van deze nieuwe domeinnamen. Ze kunnen “de grootste verandering van het internet sinds het goede nieuws van het wereld wijde web” zijn, zegt hij. Kortgezegd kan de nieuwe toevoeging helpen om de verschillende afdelingen van bedrijven samenbinden onder een wereldwijd herkenbaar merknaam-domein dat niet land- en ook niet taalgebonden is. Tevens “zal het een golf van innovatie in de digitale bezorging van services ontketenen” de vergelijking makend met een andere industriële revolutie. Het hebben van een top-level domein betekent het hebben van een enorm schaalbare database, een deel van het internet zelf, dat voor tal van zaken kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor het aanbieden van gepersonaliseerde producten of services, beveiligde verificatie processen of industriële applicaties.

Angst voor fraude

Maar de snelle groei van domeinnamen geeft ook een grotere kans op misbruik door cybergijzelaars. Bedrijven of personen die merknaam-domeinen opkopen in de hoop ze later tegen een hogere prijs te kunnen verkopen. Criminelen zouden ook merknamen die ongeveer hetzelfde klinken als bestaande marknamen kunnen kopen met de intentie om net websites op te zetten voor frauduleuze praktijken.

Intellectuele eigendommen en merkbescherming zijn een groot deel van het gTLD aanmeldproces, zegt Icann, maar de kans is klein dat hierdoor alle geschillen de wereld uit zijn. In februari 2014 won schoonheidsmiddelen bedrijf Lush een rechtszaak tegen Amazon vanwege het gebruik van het word “lush” op concurrerende schoonheidsmiddelen in de webwinkel van Amazon. Als wraak heeft Lush een patentaanvraag op de naam van Amazon directeur Christopher North en een nieuwe, naar hem vernoemde, douchegel ontwikkeld met de weinig vlijende slogan “rijk, dik en er vol van”.

Advertentie

Het is vanwege het potentieel van zulke rechtszaken dat Kate O’Rourke, intellectuele eigendommen advocaat bij Charles Russell, bedrijven aanspoort zich te registreren bij het Icann Trademark Clearing House, dat dan voorafgaand aan elke mogelijke inbreuk een waarschuwing geeft. Dat kost minder dan €245, –

Zoals bedrijven als de Meantime brouwerij vooruitkijken naar de marketingkansen die een nieuw top-level domein hen biedt kunnen anderen die niet op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen zichzelf kwetsbaar maken op verschillende fronten.

Bron: BBC